vrijdag 22 mei 2015

Recept: couscous met gegrilde groenten

Woensdag bezocht ik eens een andere weekmarkt in Tilburg in plaats van de markt waar ik altijd op zaterdagochten heen ga. En het is voor herhaling vatbaar. Ik had eigenlijk helemaal niet veel nodig. Ik kwam om een leuk stofje te kopen om een nieuw rokje te naaien. Dat stofje heb ik gevonden, maar dat was niet het enige. Ik kocht ook nog asperges (ik kon ze niet laten liggen voor drie euro per kilo), bananen (altijd handig), aardbeien (wie zou geen drie doosjes aardbeien voor tweevijftig meenemen? Ik kon ze in ieder geval niet laten staan, dus mijn vriezer ligt nu vol met aardbeien) ennn.... ik kocht deze uber-schattige auberginetjes


Toen ik ze zag moest ik er gewoon een paar meenemen. En ze waren ook nog eens spotgoedkoop, een euro per kilo! Heel lang vond ik aubergines echt niet lekker. Het smaakte naar niks, het had een snotterige structuur en ik snapte niet waarom je ze lekker zou vinden. Toch bleef ik ze kopen want ach ze waren goedkoop en ik was vastberaden om er achter te komen hoe je ze lekker kunt bereiden. En daar ben ik inmiddels achter! Couscous met gegrilde aubergine uit de oven. Ja, inderdaad, dan hebben de aubergines nog geen smaak, daarom heb ik de perfecte combinatie ontdekt om hier verandering in te brengen. Aubergines met Ras el Hanout specerijenmengsel. Echt een aanrader.

Voor degenen die ook over hun aubergine-haat willen komen of voor degenen die hier al overheen zijn en graag iets anders met aubergine willen uitproberen dan moussaka is hier het recept:

Wat heb je nodig (voor 1 portie):
- 4 kleine aubergines (de auberginetjes die ik had waren echt heel klein, je kunt ook een halve aubergine van normaal formaat gebruiken)
- Eventueel een stuk courgette (zo'n 10 centimeter voor 1 persoon?)
- Vegetarisch gehakt
- (Olijf)olie
- Ras el Hanout specerijenmengsel
- Grof zeezout of Himalaya zout
- Eventueel tomaatjes en peterselie als garnering
That's it!


Hoe maak je het?:

Stap 1: Verwarm de oven voor op 200 graden.

Stap 2: Snijd de aubergines (en courgette) in grove stukken

Stap 3: Leg de groenten op een met bakpapier beklede bakplaat. Sprenkel hier wat olie overheen. Strooi wat van Ras el Hanout over de groenten en voeg tot slot nog wat zout toe. Doe er vooral niet te veel zout op omdat de Ras el Hanout ook al een licht zoute smaak heeft. 

Stap 4: Zet de bakplaat in de oven. Na ongeveer 20 minuutjes zijn de aubergines mooi gaar. Ze zijn dan helemaal zacht geworden.

Stap 5: In de tussentijd kun je de couscous maken. Om lekkere couscous te krijgen houd ik altijd een deel couscous aan op twee delen water. Tja en hoeveel heb je dan nodig. Dat is lastig. Ik ben zo slecht in het inschatten van hoeveelheden, daarom kook ik soms ook ongewild voor een heel gezin met restjes voor de hond. Gelukkig hadden ze een tijdje terug bij de AH daar een oplossing voor, een eetmaatje. Een soort maatbekertje waarop voor verschillende soorten pasta, rijst en couscous aangegeven stond hoeveel je nodig hebt. Maar daar heb je natuurlijk nog niks aan als je niet zo'n ding hebt. Ik denk dat een half kopje couscous per persoon genoeg is. 
Doe de droge couscous in een diep bord. Voeg kokend heet water toe aan de couscous en leg een plat bord op het diepe bord. Zo wordt de couscous perfect gaar. Til na ongeveer vijf minuutjes het platte bord op en als het goed is, is dan al het vocht opgenomen en heb je heerlijke couscous. 

Stap 6: Haal vijf minuten voordat de baktijd van de aubergines erop zit de bakplaat even uit de oven. Verspreid wat vegetarisch gehakt over de bakplaat zodat dit de laatste vijf minuutjes met de aubergines warm kan worden in de oven. 

Stap 7: Alle onderdelen van je super lekkere couscous zijn nu klaar. Haal de aubergines en het vegetarisch gehakt uit de oven en leg deze op de couscous. Garneer het gerecht met tomaatjes en peterselie. 

En omdat ik de diepvries toch vol had liggen met heerlijke verse aardbeien kon een toetje niet ontbreken, yoghurt met aardbeien en musli. Dat toetje was vandaag wel to-go want ik moest werken 's avonds. Maar gelukkig zijn bevroren aardbeien een perfecte oplossing voor toetjes to-go. Yoghurt is niet lekker als dat te lang ongekoeld in je tas zit. Door er bevroren aardbeien bij te doen blijft de yoghurt een stuk langer koel en lekker. Win-win situatie dus, verse yoghurt en ontdooide aarbeien tegen de tijd dat je je toetje to-go uit je tas haalt!


Smakelijk!

Liefs,

Hanne

1 opmerking:

  1. Dag Hanne,
    Wat een leuke blog heb je! Ik heb je gevonden via een fb-berichtje van de Kringloop in Tilburg.
    Ik ben zelf ook een kringloopfan, maar niet iedereen in het gezin is daar blij mee.... (komt goed)
    Groetjes,
    Lisette

    BeantwoordenVerwijderen