woensdag 4 maart 2015

Recept: Homemade Granola

Ontbijt, een van de redenen om uit bed te komen. Ik zou de dag niet kunnen beginnen zonder ontbijt. Toch krijg ik een boterham zo vroeg op de ochtend nog niet naar binnen. Soms pak ik havermout met diepvries frambozen of met een stukje pure chocolade, maar soms heb ik meer zin in iets waar je daadwerkelijk op moet kauwen voordat je het doorslikt. Dan neem ik wat yoghurt of kwark met diepvriesfruit en mijn zelfgemaakte granola. In de supermarkt vind je ook veel pakken of zakken granola, die zijn alleen vaak heel duur. Dus ik dacht, dat kan ik ook. En als ik het kan, kunnen jullie het ook. En zeg nou zelf, dit is toch een reden om uit bed te komen...


Wat heb je nodig?

- Een zak havermout (gewoon de hele vlokken, niet de fijn gemalen waar je havermoutpap van maakt)
- Een zak crunchy musli brokjes (bij de AH en de jumbo verkopen ze zakken van een kilo musli met alleen cruchi musli stukjes erin. Het is een soort B-merk en ligt altijd helemaal onderaan in het musli schap.)
- Een zakje noten mix (ongezouten!)
- Een zakje studentenhaver
- Pompoenpitten
- Zonnebloempitten
- Honing
- (Kokos)olie

Hoe maak je het?

Stap 1: Verwarm de oven voor op 150 graden. Meng een halve zak havermout, een halve zak musli, een half zakje gehakte noten, een half zakje studentenhaver, een handje zonnebloempitten en een handje pompoenpitten.

Stap 2: Voeg een halve cup kokosolie en eenvierde cup honing toe. (De hoeveelheid honing kun je naar smaak aanpassen. Ik voeg meestal niet te veel honing toe omdat de crunchy musli stukjes al gezoet zijn.) Meng vervolgens alles goed door elkaar. 

Stap 3: Verdeel het mengsel over een met bakpapier beklede bakplaat. Zorg ervoor dat er geen te dikke laag op de bakplaat ligt, dan wordt je granola minder knapperig. Als je te veel mengsel hebt, bak het dan in twee keer.

Stap 4: Plaats de bakplaat in de oven en bak de granola tot deze lekker knapperig is. Haal de bakplaat tussendoor uit de oven en schud de granola even door elkaar. De baktijd is een beetje afhankelijk van de oven, maar vooral van de samenstelling van je mensgel. Bij mij duurde het ongeveer 20 minuten om mooi knapperig en bruin te worden. Mijn tip is om gewoon in de buurt van de oven te blijven en het goed in de gaten de houden. 

Stap 5: Laat de granola goed afkoelen en bewaar het in een luchtdicht bakje of pot zodat het lang knapperig blijft. Ik gebruikte hiervoor deze grote pot uit de kringloop:


Deze granola is een stuk goedkoper dan de pakken die in de supermarkt te koop zijn en het geeft toch veel meer voldoening om 's ochtends je eigen granola over je kwark te gooien.

Liefs,

Hanne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten