zaterdag 28 maart 2015

Recept: mini-pavlova's

Pavlova is een van die dingen die ik altijd al eens heb willen maken, maar tot vandaag heb ik dat nooit aangedurfd. Raar eigenlijk, want de basis heeft maar twee ingrediƫnten: suiker en ei. Waar ik echter tegenop zag ik het stijf kloppen van de eieren. Er hoeft maar iets mis te gaan en de eieren worden niet stijf. Daarbij komt ook nog dat onze keuken niet altijd helemaal schoon is, met andere woorden onze keuken is een bende. Geen schone, steriele, vetvrije omgeving dus om eieren op te kloppen. Maar na gisterenavond een avond 'how to make meringue' filmpjes op Youtube te hebben gekeken durfde ik het vandaag aan. Zo moeilijk zag het er nou ook weer niet uit. Voordat ik begon heb ik alle benodigdheden (mixer, kom, bakjes) helemaal schoongeboend. Daarna heb ik ze ingewreven met een halve citroen, dat is blijkbaar nodig om alles vetvrij te maken. Toen kon het kloppen beginnen. Het kostte wat tijd, maar uiteindelijk had ik mooi eiwitschuim. Nog even (of ja eigenlijk nogal lang) in de oven en mijn eerste zelfgebakken meringue's waren klaar. En ik ben er stiekem best wel trots op.


Niet verkeerd toch voor een eerste keer! Maar dit zijn nog geen pavlova's, het zijn meringue's. Officieel bestaan pavlova's uit een meringue bodem met slagroom en fruit. Ik had geen slagroom in huis, dus ging op zoek naar een alternatief. In had nog een bak kwark in de koelkast staan. Dat ziet er op zich wel uit als slagroom, zelfde kleur, zelfde textuur, wel een andere smaak natuurlijk. Dus dan maar kwark in plaats van slagroom. Bovenop deed ik nog wat kiwi en diepvries bosvruchten. 


En ik moet zeggen een pavlova met kwark smaakt ook prima. Oke niet zo lekker als een pavlova met slagroom erop, maar als je geen slagroom in huis hebt, of je bent op zoek naar een gezonder alternatief is dit een prima optie. 

Nog even het recept voor de meringue's:

Wat heb je nodig:

- 2 eieren
- 120 gram suiker
- 1 citroen

Verwarm de oven voor op 120 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. 

Stap 1: Snijd de citroen doormidden. Wrijf de kom, de mixer en twee bakjes in met de citroen. Neem vervolgens een keukenpapiertje om alles weer droog te maken. 

Stap 2: Scheidt de eieren. Doe de eiwitten in een bakje en de eigelen in een ander bakje. Voor dit recept heb je alleen de eiwitten nodig. Er mag absoluut geen eigeel bij de eiwitten komen. Gebeurt dit toch dan moet je helaas nieuwe eieren nemen omdat je de eiwitten dan waarschijnlijk niet meer op kunt kloppen.

Stap 3: Doe de eiwitten in de mengkom en zet de mixer erin. Mix tot de eiwitten een stevig schuim vormen.

Stap 4: Voeg nu lepel voor lepel de suiker toe. Wacht telkens met het toevoegen van een nieuwe lepel tot de suiker is opgenomen door de eiwitten.

Stap 5: Voeg ook nog een beetje citroensap toe. Dit zorgt ervoor dat het schuim mooi stevig wordt. Je proeft dit later niet meer terug in de meringue's. 

Stap 6: Je kunt ervoor kiezen om een grote pavlova te maken. In dat geval schep je het eiwitschuim in een berg op de bakplaat. Spreid het met een lepel nog wat verder uit. Als je kleine pavlova's wilt maken neem je telkens een eetlepel eiwitschuim en vorm je hiervan een rondje op de bakplaat. Als je echt nette, strakke pavlova's wilt maken kun je het schuim ook met een spuitzak op de bakplaat spuiten, maar ik vind het juist wel mooi als de pavlova's wat grillige vormen hebben. 

Stap 7: Zet de bakplaat in de oven. Een grote pavlova heeft zo'n anderhalf uur nodig. Voor de kleinere moet je een uur aanhouden. De buitenkant moet mooi krokant worden terwijl de binnenkant nog een beetje zacht en gooey moet zijn. 

That's it! Niet moeilijk, als je er maar voor zorgt dat alles schoon is. 

Liefs,

Hanne


Geen opmerkingen:

Een reactie posten